sabato 8 ottobre 2011

kengistä, kurssista ja kuorosta



Sanotaan, että kengät kertoo kantajastaan... oonks mä sit näin sekasin :D jäin vaan kattelemaan noita mun popoja tossa äsken, tänne tuli eilen pari siivoojaa koska noi mun kämppikset muuttaa tänne huomenna, ja ne oli sit samalla imuroinu mun huoneen kans ja pessy ikkunat, siks mun kengät oli nostettu tolleen pois lattialta.

Torstaina oli eka luento, glottologian maisterikurssi. Meitsi ja vajaa 30 natiivia. Proffa puhu tuhatta ja sataa ja anto esimerkkilauseita sardiks, olin eturivillä silleen et tsjöh, kannatti herätä. Ymmärsin kuitenkin kaiken ja sain raapustettua 6 sivua muistiinpanoja italiaks, mun pitää tosin kirjottaa ne puhtaaks etten revi pelihousujani myöhemmin ku yritän tulkita noita hieroglyfejä. Proffa oli jossain vaiheessa luennolla et "anteeks, signorina, te ette taida olla italialainen" ja mietin et no shit Sherlock, mä oon näitä kaikkia pidempi ja hohdan pimeessä vaaleiden hiusteni kanssa. Aihe on kuitenkin tosi mielenkiintonen, puhuttiin siitä miten kielet on vaikuttanu toistensa kehitykseen, esimerkiks ranskan kieli on kehittyny silleen et eka siellä puhuttiin gallia, sit tuli vulgaarilatina ja päihitti gallin, mut gallista jäi kuitenkin vaikutuksia vulgaarilatinaan ja siitä tuli ranska. Siks ne esim. laskee et 80 on quatre-vingts eli neljä-kakskyt, eikä niinku muissa latinasta kehittyneissä kielissä.

Liityin eilen Cagliarin polyfoniseen kuoroon :D mun ei ees tarttenu koelaulaa ku sanoin et oon laulanu kuoroissa jotain 17 vuotta ja että keväällä laulettiin ulkomuistista Carmina Burana. Meillä on kolme kertaa viikossa harkat, puol ysistä puol yhteentoista illalla :D perjantaina on kyllä kuningasolo tulla harkoista yhdentoista aikaan illalla kotio. Siellä oli eilen yks joku alle kolmekymppinen tenori mikä laulo sooloa yhdessä biisissä, ai että sillä oli jumalainen ääni. Carmina Buranassakin se tenorin vetämä joutsenlaulu, ah, meinas sillon konsertissa lähteä taju. Tossa näyte meidän konsertista.


Laitoin Facebookiin pienen pätkän yhdestä piisistä, mitä me harjoteltiin Perugiassa kolmen tytön kanssa. Gerda on Tallinnasta ja nyt vaihdossa Maceratassa, unkarilainen Agnes on Bolognassa ja saksalais-kolumbialainen Isabel on Barissa. Laitan koko videon sit ku oon saanu sen editoitua, tässä kuitenkin hiukan esimakua. Jos kaikki menee hyvin ni mennään kaikki neljä Perugiaan tammikuussa viikoks, lauletaan ja harjotellaan niska limassa ja vedetään konsertti. :)

1 commento:

  1. Kolme kertaa viikossa 20.30-22.30?? No huh huh... Ei kuulosta ihan terveelliseltä!

    RispondiElimina